Osnovne smjernice

U ovim kratkim uputama dat ćemo osnovne smjernice za sve one koji žele sudjelovati u kreiranju i editiranju karata. Vjerujemo da će članak biti interesantan i starijim editorima, kako kratki repetitorij uređivanja karata.

Što sve treba imati ispravno kreirana karta

  • Uključena dozvoljena skretanja i isključena nedozvoljena
  • Pravilno postavljeni dozvoljeni smjerovi kretanja
  • Vrste cesta pravilno označene (Wiki)
  • Kompletna toponomija: imena ulica i gradova (Country, City, Street) moraju biti ispravno postavljena, ili označena kao “None“.
  • Ispravno označene benzinske pumpe (Gas Station) i glavna parkirališta (Parking Lot)
  • Blokirana (Lock) mogućnost editiranja svega u čiju smo točnost sigurni, osim za područja koja su trenutno u izgradnji, ili njihov unos u kartu nije do kraja unesen. Na Lock-u 1 ostavljamo segmente za koje nismo sigurni u točnost uvedenih podataka.

 1. Kreiranje nove ceste

Iz Editora za napraviti novu cestu pritisnuti na ikonu “+” te iz izbornika odabrati “Road“. Sada će se na mišu stvoriti jedan mali kružić.
Spremni smo za crtanje naše ceste: pritisnimo prvi put gdje počinje ulica (te stvorimo točku A); povlačenjem miša vidimo da se na ekranu stvara cesta koja ovisno o pokretima miša se produžuje, skraćuje i pomiče. Za postavljanje krajnje točke B, kiknemo dvaput na točnom mjestu na karti.

Pažnja: Za svaki stvoreni dio treba postaviti ime ulice i grada! U slučaju da ulica nema imena ili grada trebati će kliknuti na “None” kraj odgovarajuće kućice za unos imena.

Ceste kojima ime nije definirano, u editoru će biti prikazane crvenom bojom.

Opcijom “Shift + D” prikazujemo sve ceste kojima je ime postavljeno na “None”. Razlika između cesta s nedefiniranim imenom i ceste kojima je ime definirano kao “None”, je što Waze prve uopće neće koristiti (dokle god im se ne postavi ime), dok će druge automatski poprimiti ime one ceste koja je na njih spojena. Međutim, na takvim neimenovanim segmentima ne mogu se stavljati kućni brojevi.

Svaki segment, kada ga kreiramo, bit će tipa “Street”, sa smjerom kretanja od točke A prema B, što uvijek moramo postaviti na stvarno  stanje.

<- SLIKE CE BITI UBACENE NAKNADNO! ->

Svaki put kada stvorimo novi segment morat ćemo namjestiti točan smjer kretanja i ispravan tip ceste (Street, Primary, Minor Highway itd.).

2. Kreiranje kružnog toka

Treba napomenuti da nisu sve okrugle ceste kružni tokovi. Iako su iznimke na našim područjima rijetke, kod ucrtavanja, treba voditi računa o tome radi li se zaista o kružnom toku.

2.1 Crtanje kružnog toka

  1. Ceste koje će biti uključene u kružni tok, prvo treba sve spojiti u jednoj točki. Ako ovo preskočimo, kružni tok će biti neispravan. Strelice skretanja ne treba postavljati, jer za ovaj postupak nebitne.
  2. Pomoću ikone “+” iz editora odabrati “Roundabout“. Umjesto uobičajene strelice miša, pojavit će se križić.
  3. Križić postaviti na sjecište kružnoga toka i razvući kružnicu lijevom tipkom miša, do odgovarajuće veličine.

Kada otpustimo miša, kružni tok će biti kreiran, dijelovi cesta koji su se nalazili unutar kružnice bit će izbrisani, a smjerovi kretanja automatski će biti postavljeni.

Ako smo pogriješili veličinu, možemo poništiti radnju klikom na lijevu strelicu u gornjoj traci editora “Undo”). Međutim, kada jednom kliknemo na ikonu diskete, promjena postaje definitivna i više ne može biti poništena.

I za kružne tokove vrijedi pravilo iz točke 1: ako ih snimimo bez imena (ili označenog “None“), ostat će crvene boje s pogrešnom vidljivošću na mobilnim uređajima.

Znači, obavezno upisati grad i ulicu, ili u iznimnim slučajevima odabrati “None“!

Trik: Ako kod kreiranja kružnog toka držimo tipku Shift, kreirat će se kružni tok oblika elipse.

2.2 Odabir tipa ceste kod kružnog toka

Kružni tokovi, kao i ceste, trebaju imati definiranu vrstu ceste (Street, Primary Street, Minor Highway itd.), po dolje prikazanoj tablici:

<- SLIKE CE BITI UBACENE NAKNADNO! ->

Napomena: Na manjim kružnim tokovima (manjim od 10-15 metara), preporuča se, radi preglednosti, izbjegavati crtanje otočića (“Y” strukture). Umjesto toga koristiti dvosmjerne ceste, ili kružni tok povećati na radijus od 15 metara.

<- SLIKE CE BITI UBACENE NAKNADNO! ->

do za kružne tokove velikih dimenzija savjetno je nacrtati svaki spoj zasebno sa posebnim ulazom i izlazom te odgovarajućim smjerovima kretanja.

<- SLIKE CE BITI UBACENE NAKNADNO! ->

3. Podešavanje geometrije ceste

Kreirane ceste moraju, što je više moguće (u razumnoj mjeri), pratiti stvarnu geometriju ceste. GPS nije precizan i nosi sa sobom određenu grešku do desetak metara; ako segmenti ne prate dovoljno dobro geometriju ceste, povećavamo tu grešku i mogućnost da nam aplikacija pokaže pogrešnu poziciju, tako da “preskoči” na susjednu cestu.

3.1 Lomljenje linije (segmenta) na pod-segmente

Svaki ravan segment, u svojoj točnoj sredini ima nacrtanu kružnicu koja postaje vidljiva kada označimo taj segment. Izborom i povlačenjem te točke, stvaramo prijelom od dva manja pod-segmenta. Svaki novi ravni pod-segment također možemo na isti način prelomiti, stvarajući složene putanje.

3.2 Uklanjanje točaka prijeloma

Imajte na umu da svaki prijelom linije zauzima dodatnu memoriju i dodatno zapošljava sustav prilikom iscrtavanja, računanja ruta itd., pa bi suvišne točke bilo dobro ukloniti.

Točke se mogu brisati na sljedeći način:

  1. Odaberite segment;
  2. Otiđite strelicom miša iznad točke koju želite obrisati i (bez klika na nju) pritisnite tipku “D” na tipkovnici.

Savjet: Za fino podešavanje geometrije ceste dobro je raditi sa što većim zumom (povećanjem).

3.3 Podešavanje geometrije i uputa u vožnji

Ovisno o kutu pod kojim se ceste spajaju u raskrižju, razlikovat će se i upute za vožnju koje će nam Waze davati.

  1. Za kut koji vrlo malo odstupa od ravnog pravca, uputa će biti “nastavite ravno” (odnosno neće se izgovoriti);
  2. Za kutove koji odstupaju manje od 45 stupnjeva od ravnog pravca, uputa će biti “držite lijevo” ili “držite desno”;
  3. Za kutove veće od 45 stupnjeva, uputa će biti “skrenite lijevo” ili “skrenite desno”.

3.4 Odvajanje segmenta

Za odvajanje jednog segmenta na dva manja, potrebno je:

  1. Stvoriti privremeni segment kojega spojimo na dio segmenta kojega želimo razdvojiti;
  2. To će glavni segment razdvojiti na dva zasebna;
  3. Obrišemo privremeni segment.

Stvorene segmente Waze tretira kao zasebne ceste, od kojih svaka može imati različiti tip i naziv

5. Izrada raskrižja i spojeva

Segment koji nije spojen s ostalim segmentima nema baš nekog smisla, jer nema puta koji bi do njega vodio.

Za spajanje segmenta s nekim drugim, potrebno je kliknuti na njega i otići strelicom miša iznad jednog od dva kraja A ili B. Držeći miša, povlačimo ga do nekog već postojećeg spoja (označen točkom), ili do segmenta koji će na taj način dobiti novi spoj na mjestu spajanja. Dvostrukim klikom označava se kraj spajanja.

Pažnja: Nakon spajanja segmenta, obavezno je potrebno definirati dozvoljena (zelena strelica) i nedozvoljena skretanja (crvena strelica). Za nove segmente obavezno je i unijeti njegovo ime.

Za raskrižja kod kojih su sva skretanja dozvoljena, može se koristiti sljedeći postupak:

  1. Odabrati točku spoja (raskrižje);
  2. U gornjem lijevom dijelu editora odabrati opciju “Allow all turns”.

To će na svim segmentima u toj točki postaviti zelene strelice. Za brzu provjeru i pronalaženje eventualnih problema možete koristiti opciju “Shift + Z”, što će na čitavoj karti prikazati mjesta gdje postoje zabrane skretanja.

Ovaj je članak u konstantnom nadopunjavanju.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *

*